Титульна

Нещодавно українські ЗМІ були переповнені інформацією про резонансний референдум в Нідерландах, що мав би вирішити спільне майбутнє України та Європейського Союзу. Нагадаємо, понад 60% виборців волевиявилися проти асоціації України та ЄС. Тим не менш, фактично, ця подія має консультативний характер, а отже влада не зобов’язана прийняти рішення громадян. Цей референдум набув розголосу насамперед тому, що Нідерланди – остання країна ЄС, що має ратифікувати Угоду про асоціацію, після чого вона набере чинності.

Довгий шлях був пройдений для того, щоб економічні стандарти в Україні зблизилися зі стандартами Європейського Союзу. Саме тому варто детально розглянути основні постанови Угоди та пересвідчитися в тому, що після її прийняття, українська економіка набуде всіх норм, що вже впроваджені в ЄС та успішно діють протягом десятків років, підвищуючи конкурентоздатність бізнесу та якість життя людей.

Угода про асоціацію між Україною та ЄС складається з семи частин:

1)      Основні цілі та принципи – насамперед повага до демократії, прав та свобод людини, а також – верховенство права.

2)      Політичний діалог та відповідні реформи, скеровані на майбутнє зближення в галузях зовнішньої політики та безпеки і оборони.

3)      Юстиція, свобода та безпека (частина цих елементів пов’язана із впровадженням безвізового режиму Україна-ЄС).

4)      Торгівля та торгівельні питання (найзначніша частина Угоди, пов’язана насамперед зі створенням Поглибленої та всеосяжної зони вільної торгівлі (ПВЗВТ) між Україною та ЄС).

5)      Економічне та секторальне співробітництво (цей елемент містить конкретні заходи реформації українського економічного законодавства щоб зробити його ближчим до європейського).

6)      Фінансова співпраця та впровадження ефективної системи боротьби із шахрайством (найцінніші для України постанови цього розділу – адаптація усіх галузей життя до подальшого розвитку без корупції).

7)      Загальні, інституційні та кінцеві положення – основні способи зробити Угоду дієвою та ефективною, створити систему діалогу та співпраці Україна-ЄС.

Текст Угоди про асоціацію Угода сприятиме ввозу українських товарів на ринки ЄС завдяки зниженню або повному скасуванню мит (на 83% українських сільськогосподарських товарів). Тим не менш, щоб потрапити на іноземні ринки, нашим виробникам доведеться підвищувати власні стандарти до рівня європейських. Наприклад, понад 2/3 молока в Україні не відповідають нормам ЄС та містять антибіотики чи інгібітори в значно більшій кількості, ніж гранично допустима в ЄС. Подібна ситуація прослідковується у випадку молокопродуктів, що містять пальмову олію. Понад 90% українських тваринницьких господарств також не відповідають нормам Угоди з огляду на антисанітарію, неякісні корми та неналежне зберігання продукції. Варто зазначити, що сільськогосподарський сектор в Європі вже пройшов даний етап розвитку у 60-70 роках минулого століття завдяки законодавчій та фінансовій допомозі держави селянам на модернізацію та об’єднання у кооперативи.

Значна частина постанов Угоди, що передбачає покращення  прав споживача та норм виробництва в Україні, імовірно буде нелегким викликом для нашої економіки. Завдяки спрощенню ввозу європейської продукції на наш ринок, українським виробникам доведеться боротися за збереження та покращення своїх позицій в Україні, а у випадку ефективних змін – в інших країнах ЄС. Це означатиме також зниження цін на деякі товари: алкоголь, оливкову олію, рибу, тверді сири, молокопродукти, м’ясо та ін. Що стосується переваг для бізнесу, то після успішного впровадження Угоди, українські компанії матимуть можливість відкривати філії у країнах Європи та надавати там свої послуги, що збільшить їхню конкурентоспроможність.

 Важлива частина Угоди пов’язана також з освітньою та соціальною політикою України. Йдеться насамперед про покращення української системи освіти у ВНЗ та ПТУ і її зближення з програмами освіти у вузах ЄС. В подальшій перспективі це дозволить проводити ефективний обмін кадрів між сторонами Угоди, а також призведе до взаємного визнання дипломів (українських в ЄС та європейських в Україні).

Варто зазначити, що деякі постанови Угоди мають на меті покращення екологічної ситуації в Україні. Фактично більшість українських підприємств (великих, середніх та дрібних) не дбає про зменшення кількості шкідливих викидів в природнє середовище, а отже не вкладає коштів в покращення обладнання з цією метою, розраховуючи отримувати максимальні прибутки. Угода введе механізми контролю забруднення, що дозволить зробити наші підприємства безпечнішими для людей та більш конкурентоспроможними. Значним плюсом Угоди є чітке зазначення того, що ЄС гарантує, що Україна не буде базою для аутсорсингу шкідливих підприємств з країн Європи.

Всі пропоновані Євросоюзом зміни не мали б сенсу, якби не було чіткого механізму контролю їх впровадження. Контроль виконання Угоди складатиметься з кількох основних етапів:

1)      Україна створить відповідний орган, що спланує впровадження всіх постулатів Угоди та відправить його до Єврокомісії.

2)      Єврокомісія буде стежити за виконанням плану, впровадженням відповідних законів та їх контролем. Україна надсилатиме звіти про прийняття нових законів, спрямованих на пришвидшення економічної асоціації.

3)      Виконання та дотримання кожного нормативного акту ЄС, прийнятого в українське законодавство, буде відслідковуватися Єврокомісією на основі регулярних звітів України (двічі на рік).

4)      Єврокомісія надсилатиме незалежні контрольні місії до України з метою перевірки кожного звіту. Варто зазначити, що представники місії спілкуватимуться не лише зі владою, але й з підприємцями та громадськими організаціями.

5)      Якщо оцінка місії буде позитивною, відповідні товари потраплять на ринки ЄС, а відповідні закони, що передбачають двосторонню згоду, наберуть чинності. Якщо оцінка місії буде негативною, Єврокомісія надасть рекомендації покращення стану речей та процедура повториться.

Такий механізм дозволить контролювати імплементацію Угоди одразу на кількох рівнях (влада, бізнес, громадяни). До того ж, він передбачає, що Україна не отримає жодних фактичних вигод без виконання відповідних вимог та умов, вказаних в Угоді.

Безперечно, Угода про асоціацію між Україною та ЄС не може складатися лише з приємних переваг. Її головний, проте необхідний, недолік полягає у тому, що впровадження таких реформ імовірно буде своєрідною «шоковою терапією» для нашої економіки з метою її лібералізації та відходу від прогнилого пострадянського минулого до значно ефективнішої та досконалішої системи. Зараз вже не час думати про правильність підписання самої Угоди та її впровадження – воно вже почало відбуватися. Європейський Союз не зацікавлений в черговій корумпованій державі, що користуватиметься його ресурсами і не дасть нічого натомість. Євросоюзу, як і всім іншим високорозвиненим країнам світу та їх об’єднанням, потрібна така Україна, з якою можна безпечно співпрацювати та запевнити взаємну вигоду в далекій перспективі, а досягти цього можна лише плідною працею та вірою в те, що наша країна може змінитися на краще.

Владислав Ковальчук

Розкажи друзям
  • gplus
  • pinterest

Якщо Ви помітили помилку в тексті, виділіть її мишкою і натисніть комбінацію клавіш Ctrl+Enter