Як оцінити міського депутата?

В наші дні свідоме населення становить чи не найважливіший осередок контролю прозорості та ефективності дій влади. Громадяни України лише недавно увійшли в той етап свого розвитку, коли вони зрозуміли, що можуть контролювати та перевіряти дії чиновників, та дійшли до висновку, що це їхній прямий обов’язок. Дана стаття має на меті в першу чергу показати основні критерії оцінки депутатів міських або обласних рівнів – адже саме на цих рівнях громадянам найлегше проводити контроль та перевірку ефективності діяльності депутатів.

Для того, щоб оцінити депутата правильно, варто відштовхуватись від певних критеріїв оцінки, що беруть до уваги всі аспекти діяльності, публічного життя, взаємодії з виборцями та відкритості конкретного депутата. Питання підбору критеріїв оцінки депутатів (як на державному, так і на міському рівнях) становить наріжний камінь правильного визначення ефективності, з якою вони виконують власні обов’язки і тому є чи не найважливішим з точки зору свідомих та політично активних людей, зацікавлених в майбутньому своєї країни.

Хоч на даний момент не існує загальної системи оцінювання посадових осіб, можна визначити основні чинники, на основі яких кожен з нас може перевірити ефективність того чи іншого депутата. До цих чинників належать: взаємодія з виборцями (знаність серед виборців, ставлення до кандидата, прийом виборців), ефективність у виконанні службових обов’язків (виконання передвиборчих обіцянок, активність на засіданнях, ініціативність), транспарентність (прозорість, відкритість) та публічність (імідж особи в ЗМІ, її активність на публіці, в соцмережах та ін.)

Взаємодія з виборцями

33230_1Визначення рівня взаємодії депутата з виборцями є чи не найважчим з-поміж усіх інших критеріїв. Для того, щоб взнати цей показник, варто взяти до уваги в першу чергу знаність кандидата серед виборців та ставлення виборців до кандидата (позитивне, негативне, нейтральне). Єдиний спосіб визначити ці показники – провести соцопитування серед усіх верств населення.

Велике значення також мають прийоми виборців (інформованість виборців про час і місце прийомів, їх регулярність, кількість відвідувачів, кількість звернень від окремих осіб або груп людей до депутата та відсоток позитивно розглянутих звернень), публічні зустрічі з виборцями (їх частота, кількість учасників, якість та змістовність) та виконання передвиборчих обіцянок. Ці чинники можна оцінити лише при співставленні оцінок діяльності депутата громадянами, засобами масової інформації, експертами.

Ефективність у виконанні службових обов’язків

catalog34_cropedДля того, щоб визначити ефективність, з якою працює депутат, варто взяти до уваги відвідуваність засідань та комітетів, в яких він працює, ефективність його роботи в складі свого об’єднання або фракції, його активність та ініціативність під час засідань та результати його голосування. Всі ці чинники можна відслідкувати як завдяки інформації, яку надає рада, так і на основі співставлення громадських, експертських та журналістських оцінок службової ефективності депутата. У визначенні цього чинника важливу роль також має зв’язок публічної позиції з передвиборчими обіцянками депутата.

Транспарентність

Stop-CorruptionТранспарентність означає перш за все відкритість депутата по відношенню до громадян, наявність правдивої інформації про його реальні доходи, приватну власність та бізнес. В нашій країні особливу роль в питанні прозорості інформації має також доступність інформації про доходи і бізнес його близьких. Лише та людина, яка не приховує власних прибутків чи предметів розкоші та може довести, що заробляє чесним шляхом, не вдаючись до політичних інтриг та корупційних схем, може отримати довіру народу. Саме тому вся подана депутатами інформація повинна перевірятися та підтверджуватися.

Публічність

Записки маркетологаПублічність депутата – це в першу чергу його представленість та імідж в засобах масової інформації, на масових заходах, в соціальних мережах та в інших частинах публічного життя. Під час аналізу даного чинника до уваги береться кількість повідомлень або оголошень, зроблених даним депутатом в ЗМІ, соцмережах або на публічних виступах, а також кількість повідомлень про даного депутата в усіх галузях публічного життя (варто звернути увагу на співвідношення між позитивними, негативними та нейтральними відгуками про депутата).

Хто оцінюватиме?

GRОскільки оцінка службової ефективності депутата є великою мірою суб’єктивним показником, до її визначення має долучитися якнайбільше громадян, організацій, підприємств, експертів та спеціалізованих контрольних органів. Жодна з вищеназваних груп, окрім суспільства, не може мати повної монополії у виставленні оцінки ефективності депутата: це пояснюється тим, що думка організацій, контрольних органів чи експертів може великою мірою показувати їхню зацікавленість та заангажованість в діяльності окремих політиків. В той же час, в демократичній системі важко знайти кращого гаранта політичної прозорості та незаангажованості, ніж свідоме громадянське суспільство. Саме суспільство може (і мусить) здійснювати контроль політиків, слідкуючи за їхньою чесністю та професійністю.

Результати та перспективи

Вже сьогодні ми можемо побачити перші ефекти громадського контролю: політичні структури стають все прозорішими та більш відкритими і зрозумілими для людей, депутати і чиновники прагнуть спонукати довіру та повагу людей, замість колишнього упередженого та подекуди навіть зверхнього ставлення. Хоч до повної транспарентності ще далеко, в близькому майбутньому українська політична система має всі шанси стати більш відкритою та прозорою, а разом з тим – відійти від колишніх стереотипів про корупційність депутатів та їх намагання поставити власні інтереси над інтересами українців.

Владислав Ковальчук

Розкажи друзям
  • gplus
  • pinterest

Якщо Ви помітили помилку в тексті, виділіть її мишкою і натисніть комбінацію клавіш Ctrl+Enter